آموزش جی تی متریکس (GTmetrix)

hossein

لیست محتوای این مطلب

سرعت بالای لود سایت نیاز اصلی و اساسی هر وب سایت است، چرا که بالا بودن سرعت لود سایت از نظر موتور جستو جو گوگل بسیار قابل اهمیت است و اگر استاندارد های لازم برای سرعت سایت را داشته باشید موتور جست و جو گوگل شما را در حوزه کاریتان به مخاطبان بیشتری نمایش خواهد داد.

در این مقاله با همیار سایت همراه باشید تا به طور کامل آموزش جی تی متریکس را بررسی کنیم.

یکی از ابزار های آنلاینی که به کمک آن میتوانید تمام خطاها و ارور های مربوط به سرعت سایت را بررسی کنید GTmetrix  میباشد، همیار سایت در این مقاله آموزشی به آموزش جی تی متریکس و رفع تمام خطاهای GTMETRIX میپزدازد.

آموزش کامل و جامع جی تی متریکس و رفع خطاهای gtmetrix

سوالاتی که ذهن اکثر صاحبان سایت را درباره سرعت پایین سایت درگیر کرده به شرح زیر میباشد.

ما ابتدا برای این که متوجه بشویم علت پایین بودن سرعت لود سایت ما چیست باید از ابزارهای آنلاینی که سرعت سایت را بررسی میکنند استفاده کنیم، یکی از این ابزار های پرطرفدار جی تی متریکس است که بررسی میکند سرعت صفحات سایت ما به چه صورتی است؟ و وقتی یک صفحه را باز می‌کنیم دقیقا اتفاقاتی که در لود این صفحه رخ میدهد؟ یعنی وقتی وارد صفحه‌ ای از سایت میشویم، حجم این صفحه چقدر است و چه مدت زمان هم طول میکشه که این صفحه لود بشه و در نهایت تعداد درخواست‌هایی که به سرور برای لود سایت ارسال میشه چندتاست؟

بهترین ابزار برای بررسی سرعت، سایت GTmetrix هست. این سایت با استفاده از مرورگرهای مختلف و لوکیشن‌ های مختلفی که روی نرم افزار آنلاین خودش داره این امکان رو به شما میده که سرعت لود سایتتون را به صورت زنده مشاهده کنید و ببینید که برای لود هر صفحه از سایت چه تعداد درخواست، چه میزان حجم و چقدر زمان نیاز است. بعد از اینکه این موارد رو به شما ارائه داد میتونید تک تک فایل‌زها و قابلیت‌ هایی که روی افزایش سرعت تاثیر دارد را ببینید که در چه سطحی قرار دارند. به عنوان نمونه میتونید ببینید که تصاویر استفاده شده تا چه میزان بهینه هستند؟ آیا از کش مرورگر و تاثیر استفاده از CDN در سایت مطلع هستید؟ فایل‌های CSS و JS تا چه حدی فشرده شدن؟ اصلا فشرده سازی برای فایل‌ های سایت انجام دادید یا خیر؟!

 

جی تی متریکس چیست؟

همان طور که قبلا اشاره شد سرعت سایت رابطه مستقیمی با سئو سایت دارد برای یافتن مشکلات مربوط به سرعت بارگذاری و رفع خطا ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین آن ها جی تی متریکس میباشد که یکی از سرویس های دو شرکت بزرگ یاهو و گوگل است. GTMETRIX به صورت کاملا دقیق وب‌ سایت را مورد بررسی قرار می دهد و تحلیل های دقیقی را در حوزه های مختلف ارائه می دهد.  اندازه‌گیری دقیق سرعت سایت یک عامل حیاتی برای وب سایت می‌باشد. اندازه‌‌گیری سرعت سایت باید چندین بار در فاصله زمانی های مختلف تست شود و میانگین نتایج گرفته شده است که سرعت واقعی سایت را نشان می‌دهد. به دلیل اینکه عملکرد وب سایت شما در طول روز با توجه به تعداد بازدید کننده ها و یا حتی استفاده از جعبه سرور در صورت مشترک بودن هاست تغییر خواهد کرد. اگر چه سرعت واقعی بارگذاری نشان داده شده در ثانیه در طول یک روز ممکن است تغییر کند؛ اما جی تی متریکس راهکارهای بسیار خوبی را برای چگونگی بالا رفتن سرعت وب سایت نشان می‌دهد که با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد. اساس استفاده از جی تی متریکس به صورت رایگان میباشد و می‌ توانید با مراجعه به سایت https://gtmetrix.com  ، آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید و بر روی دکمه  Analyzeکلیک کنید تا عملیات بررسی سایت به سادگس شروع شود.

آموزش جی تی متریکس

حال چند لحظه صبر کنید تا مرورگر جی تی متریکس، سایت مورد نظر شما را آنالیز کند اگر تعداد درخواست های سایت شما به سرور کم باشد کمتر از یک دقیقه سایت شما کامل آنالیز شده و در صفحه بعدی نتایج آنالیز سایت شما نمایش داده میشود که در ادامه به آن اشاره میکنیم و تمام نکات آموزش جی تی متریکس را بررسی خواهیم کرد.

Screenshot 2022 01 17 at 23 36 12 GTmetrix Performance Report آموزش جی تی متریکس (GTmetrix)

حالا همونطور که در تصویر بالا میبینید یک امتیاز کلی برای سایت مورد نظر در بالا نشان داده میشود و در پایین هم پارامتر های استفاده شده برای میزان بهینه بودن سایت با استفاده از ابزار GTMTRIX نمایش داده میشود که بر اساس رنگ بندی برای هر یک از این پارامترها امتیازی هم به صورت درصدی داده شده که به شرح زیر هستند:

همان طور که میبینید در کادر  GTmetrix GRADE یک امتیاز کلی از آنالیز سایت به شما نمایش داده میشود و طبق رنگ بندی و درصد که در بالا گفتیم عملکرد و سرعت لود سایتتان را نمایش میدهد.

GTmetrix GRADE: برای نمایش میزان لود و سرعت وب سایت به صورت درصدی بر اساس الگوریتم‌ های گوگل است، که مقدار سرعت وب سایت شما را نمایش میدهد. در این میانگین هم همان رنگبندی‌ های بالا وجود داره و هرچی درصد بالاتر برود به رنگ سبز و هرچی پایین‌تر باشد به رنگ قرمز منتهی خواهد شد. همچنین این امتیاز بر اساس حروف الفبا انگلیسی هم از حرف A تا F رده بندی شده که بر اساس درصد نهایی که مشخص شده یکی از این حروف نمایش داده میشه که در اینجا حرف A در وب سایت همیارسایت به معنی امتیاز بالا میباشد.

Structure: این گزینه برای نمایش میانگین بهینه بودن  وب سایت شما می باشد که بر اساس میزان بهینه بود فایل‌ ها نمایش داده میشوند و از الگوریتم‌ های گوگل در این رده بندی استفاده شده است. با این رده بندی میتوانید متوجه بشوید که کدام یک از فایل‌ های  وب سایت شما هستند که باعث کند شدن سایت شده اند و به کمک همین ستون میتونید فایل‌های حجیم که باعث لود کند سایت میشه رو شناسایی کنید و مشکل را برطرف کنید.

WEB vitals : مجموعه کوچکی از فعالیت ها است که به شما میگوید که آیا شما به مخاطبطان تجربه سریع از آنچه گوگل میخواهد میدهید یا خیر این امکان در سال 2020 معرفی شد.

LCP در وب ویتال چیست؟  ال سی پی به شما میگوید که چقدر طول میکشد که بزرگترین و حجیم ترین بخش سایت لود بشود مثل یک اسلایدر و …

TBT :به شما می گوید که در فرآیند بارگذاری صفحه ، چه مدت زمانی توسط اسکریپت ها مسدود شده است. همچنین برای داشتن یک تجربه کاربری خوب ، باید TBT 150 میلی ثانیه یا کمتر را در نظر داشته باشید. به عبارت دیگر این معیار نشان میدهد که صفحه وب شما در طول کامل شدن بارگزاری، چقدر قابل استفاده است.
 
CLS :نشان می دهد که بازدید کنندگان با بارگیری صفحه شما چه مقدار تغییرات در لایه ها را تجربه می کنند.  در واقع نشان میدهد که صفحه وبسایت شما هنگام بارگیری چقدر پایدار عمل می کند و آیا تغیرات بزرگی در آن دیده میشود یا خیر؟ شما برای داشتن یک تجربه کاربری خوب ، باید نمره CLS 0.1 یا کمتر را در نظر بگیرید.
Screenshot 2022 01 18 at 01 14 25 GTmetrix Performance Report آموزش جی تی متریکس (GTmetrix)

آموزش رفع خطاها ی جی تی متریکس و نحوه کار با GTmetrix

خب، حالا که تست سرعت , وب سایت رو انجام دادین و نتایج برای هر پارامتر نشون داده شده است، حالا نوبت این رسیده که هر پارامتر رو بررسی کنید و ببینید که دقیقا چه چیزی است و بعد شروع به بهینه کردن این پارامتر ها بکنید. در ادامه به صورت دسته بندی شده به معرفی هر کدوم از پارامترهایی که در ستون‌ها  که میتونید برای بهبود سرعت سایت با جی تی متریکس و آموزش افزایش جی تی متریکس و افزایش سرعت سایت وردپرس در gtmetrix از این راهنمای کامل استفاده کنید.

زبانه summary در جی تی متریکس (GTmetrix) چیست؟

در زبانه summary میتوانید به اصلی ترین اطلاعات فنی وب سایت خودتون دست پیدا کنید اطلاعاتی که در این زبانه به شما داده میشود بسیار مهم است و شما میتونید در راستای بهبود عملکرد وب سایتتان از آن استفاده کنید

زبانه summary

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید گزارش زبانه summary دارای 3 بخش میباشد.

بخش Speed Visualization

در بخش Speed visualization میتوانید خلاصه ای از ساختار صفحات و نحوه لود آنها را به صورت تصویری مشاهده کنید.

بخش Top Issues

در ادامه به بخش Top issues مواجه میشوید که اخطار های اصلی وب سایت شما را همراه با جزئیات کامل بیان میکند به این نکته توجه داشته باشید که این قسمت اصلی ترین مشکلات وب سایت شما را به شما نشان میدهد، ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا ارور های این بخش را حل کنید.

بخش Page Details

در پایین صفحه بخش دیگری تحت عنوان Page Details وجود دارد که می توانید اطلاعات مربوط به انواع درخواست های صفحات وب سایتتان که شامل تعداد درخواست ها و اندازه آنها می شود را مشاهده کنید. این امر به شما کمک می کند تا بتوانید به درک بهتری درباره زمان بارگذاری صفحه و حجم کدهای موجود دست یابید.

امتیاز شما :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *